Skip to main content

Dorpsweg Oosteinde

dorpsweg oosteindeDorpsgezicht van ongeveer 1930.
De dorpsstraat werd in 1945 omgedoopt tot P.J. Jongstraat als eerbetoon aan P.J. Jong, de Zouaaf die in 1867 vocht in het pauselijk leger, sneuvelde en sindsdien als held werd geëerd in Lutjebroek.
De huizen (op de foto) zijn alleen via de bruggetjes te bereiken.
De eerste twee panden links op de foto staan er nog. Het derde pand was de winkel van Mw. Laan-Kok. Het vierde pand was het winkeltje van Grietje Ligthart. Rechts achter op de foto het woonhuis van de Fam. Broersen. Later was op die plek de speelplaats van de muloschool en nu een dorpsplein. Daarvoor het woonhuis van schilder Van Ammers, later Lies Buurman.

Remise

remiseIn 1881 werd de W.F.T.M. (de Westfriese trammaatschappij) opgericht. Een stoomtramverbinding tussen Hoorn en Enkhuizen.
Door hevig verzet, sabotage en een niet sluitende begroting werd de jonge maatschappij alweer op-geheven in 1883.
Daarna werd de verbinding verzorgd door een paardentram. Tot december 1917 heeft de R.T.M. (Rotterdamse Tram mij.) deze lijn in bedrijf gehad.
Bij de remise werden de paarden gewisseld en konden de trams elkaar passeren.
Op de foto rechts een café met uithangbord De Tramhalte.

Zouavenveld met Speeltuin

1953 Opening zouavenveldDe eerste plannen voor een sportveld en speeltuin ontstonden al in 1947.
Na vele moeizame onderhandelingen met de grondeigenaren werd in 1951 begonnen met de aanleg.
In 1953 werd de tribune met kleedkamers gebouwd door aannemer B. Desaunois voor een bedrag van fl. 21.488,97.
De speeltuin werd op 6 augustus 1953 geopend en met veel activiteiten en muziek werd op 15 en 16 augustus het sportveld geopend.
De speeltuin werd in 1955 verrijkt met een grote glijbaan, vervaardigd door de firma WEBA, voor fl. 2850.
Op de foto is de Molenbuurt te zien en op de daarachter gelegen akkers zijn de huidige sportaccommodaties gerealiseerd.

Korenmolen De Ruiter en Het Molenpad

korenmolen en molenpad Gerrit Laan (7)De molen werd gebouwd in 1560. In 1836 werd de molen geheel vernield door een zware storm.
Twee jaar later in 1838 werd hij herbouwd. Nadat hij in verval raakte, volgde in 1906 de sloop.
Het oude Molenpad werd in 1885 doorsneden door de spoorlijn.
In 1930 kwam er zelfs een halte genaamd „Molenpad" welke bij gebrek aan belang¬stelling in 1938 alweer werd opgeheven.
In 1952 kwam er een ontsluiting naar de Raadhuislaan en werd de (gammele) brug over de Spoorsloot gesloopt.
Zo ontstond toen de Molenbuurt en het Molenpad.

De Nijverheids-/ Ambachtsschool Sint Wilfried

St. Wilfried Kuchtfoto met AmbachtschoolOp 17 oktober 1951 werd de eerste steen gelegd door pastoor Bottelier.
De eerste leerlingen van de technische school, bestaande uit een klas timmerlieden en een klas bankwerkers, kregen nog les boven het politiebureau op de hoek van de Burgemeester Schrijnderlaan en in het patronaat naast de R.K. Kerk.
In 1974 vond een fusie plaats met de R.K. Huishoudschool St. Bernadette en werd de combinatie de Hoeksteen genoemd.
Na samenvoeging met het Martinuscollege werd het gebouw gesloopt t.b.v. woningbouw.
Op de foto zijn ook de eerste bedrijfspanden op de Industrieweg te zien.